Rullskidor

Alla vet ju att det är nyttigt att röra på sig, och den som till äventyrs inte insett det redan matas ständigt med information om hur viktigt det är att ta vara på sin kropp och leva sunt. Men även om man tycker att det känns uttjatat går det inte att sticka under stol med att man faktiskt mår så mycket bättre efter en promenad eller ett träningspass. Man mår bättre både till kropp och själ och den där träningen ger ett ökat välmående över lag. Det kan kännas lite trögt att komma igång, men det går för det mesta snabbt att vänja sig, och sen känns träningen mer som ett nöje än som ett måste. Även om det kan vara svårt att tro om du inte är van att träna, kan faktiskt själva träningspasset kännas njutbart när du har arbetat upp lite kondition.

 

Swenor Skate Carbon Rullskidor ink. Salomon Prolink Race Skate

Swenor Skate Carbon Rullskidor ink. Salomon Prolink Race Skate
6 499 kr

Jenex V2 Aero 150RC Rullskidor För Åkare Över 88Kg

Jenex V2 Aero 150RC Rullskidor För Åkare Över 88Kg
4 835 kr

Swenor Alutech Racing-Pu 76A Och Keramiska Lager

Swenor Alutech Racing-Pu 76A Och Keramiska Lager
4 795 kr

Swenor Equipe R2 Racing-Keramiska Lager Rullskidor

Swenor Equipe R2 Racing-Keramiska Lager Rullskidor
4 795 kr

Marwe Classic 800XC Composite-Stiff

Marwe Classic 800XC Composite-Stiff
4 745 kr

Marwe Classic 800XC Composite-Medium

Marwe Classic 800XC Composite-Medium
4 745 kr

Marwe Classic 700XC

Marwe Classic 700XC
4 385 kr

Marwe Skate 620XC Mediumstomme

Marwe Skate 620XC Mediumstomme
4 195 kr

Marwe Skating 620XC Stiffstomme >80 kg Rullskidor

Marwe Skating 620XC Stiffstomme >80 kg Rullskidor
4 195 kr

Jenex V2 Aero XL125RC Classic

Jenex V2 Aero XL125RC Classic
3 995 kr

Swenor Equipe R2 Racing Rullskidor

Swenor Equipe R2 Racing Rullskidor
3 795 kr

Fischer Speedmax Skate Rollerski

Fischer Speedmax Skate Rollerski
3 795 kr

Marwe Classic 800XC Mediumstomme

Marwe Classic 800XC Mediumstomme
3 596 kr

Marwe Classic 800XC Mediumstomme >80 kg Rullskidor

Marwe Classic 800XC Mediumstomme >80 kg Rullskidor
3 596 kr

Elpex Roller Ski Evolution V PU Rosa Hjul Rullskidor

Elpex Roller Ski Evolution V PU Rosa Hjul Rullskidor
3 595 kr

Elpex Evolution Wasa Rullskidor inkl. broms

Elpex Evolution Wasa Rullskidor inkl. broms
3 595 kr

Swix Triac Carbon Skate Rullskidor

Swix Triac Carbon Skate Rullskidor
3 499 kr

Elpex Wasa Evolution Rullskidor

Elpex Wasa Evolution Rullskidor
3 395 kr
 

Rullskidor



Rullskidor

Det fina i kråksången att du kan välja en träningsform som passar dig. Det finns inga speciella övningar eller träningspass som du måste göra för att må bra. Det viktiga är att du kommer igång och rör på dig helt enkelt. Och när man väl börjat, och har byggt upp en grundkondition är det inte ovanligt att man testar lite olika träningsformer och hittar sin favorit. Det behöver naturligtvis inte betyda att du bara tränar på ett sätt, men du kan säkert hitta tränings- och motionsformer som passar dig bättre än andra.

En bra träningsform

Skidåkning är en bra träningsform, och för alla som har som mål att en gång åka ett Vasalopp, eller kanske till och med klara en Klassiker, är det nödvändigt att träna många mil på längdskidor. Men, alla i vårt avlånga land har inte tillgång till snö, ens under vintern, och då kan det ju vara svårt att träna på skidor. Men man behöver förstås inte ge upp bara för att vintern är grön, eller för att man har långt till närmaste skidspår. Det finns ju rullskidor, som är avsedda för skidträning där det inte finns snö.

Rullskidor ger en både rolig och bra träning. Den är förstås bra framför allt för dig som vill hålla dig i form inför skidsäsongen, men du måste givetvis inte ha ett skidlopp i planerna för att kunna använda rullskidor som träningsredskap. För även om du inte alls tänkt åka Vasaloppet eller något skidlopp över huvud taget är rullskidor en kul och effektiv träningsform. För den som åker skidor på vintern är det den perfekta träningen innan snön kommer eftersom det ger den grundträning man behöver inför den kommande skidsäsongen. Att springa är naturligtvis ett bra sätt att höja och bibehålla konditionen. Men, på rullskidor tränar du precis de muskler du använder i skidåkning, och du kan dessutom träna upp tekniken om du behöver det.

Träna på skidor så mycket som möjligt

För alla som har ett långlopp som mål, och det är många, är träningen på rullskidor nästan nödvändig. Det är givetvis viktigt att man kan träna på skidor så mycket som möjligt, och i stora delar av vårt land är snösäsongen så kort att det inte finns möjlighet att skaffa sig tillräckligt många skidtimmar om man inte kan träna på barmark. Man behöver träna de specifika muskelgrupper man använder vid skidåkning och därför är, till exempel, inte löpträning tillräckligt även om man springer många mil. Men, man behöver också träna upp tekniken för att kunna få ut det mesta av sitt arbete när man åker skidor. Och här ger alltså rullskidorna möjlighet till just denna träning. Du kan träna både klassisk skidåkning och skatestil på ett par rullskidor, och tack vare att det idag finns olika typer av skidor, med olika typer av hjul, kan du även åka rullskidor på grusvägar och skogsstigar.

Bra motionssport

Rullskidåkning är alltså en ypperlig träning för alla skidåkare, oavsett om man åker på elitnivå eller som vanlig motionär. Men, det är också en mycket bra motionssport för alla som vill röra på sig och leva ett sundare liv. På rullskidor kommer man ut i friska luften samtidigt som man bygger upp en bra kondition och bränner kalorier.

Precis som när man åker skidor eller löper kan man lägga upp sin träning på olika sätt. Man kan köra uthållighetsträning, intervallträning, teknikträning eller balansträning. Och man kan naturligtvis lägga upp en allroundträning där man väver samman delar från de olika träningstyperna för att få en så allsidig träning som möjligt.

Tänk på att du inte åker på mjuk snö när du åker rullskidor. Ofta är barmarksunderlaget betydligt hårdare än snön och de flesta gör sina träningspass på asfalterade vägar. Det innebär förstås risk för skador, och därför är det viktigt att ha bra skydd vid träningen. En hjälm borde vara obligatorisk, eftersom riskerna är ungefär de samma som vid cykling. Det finns ingen lag på att bära hjälm, men är du rädd om ditt huvud skaffar du naturligtvis en bra hjälm innan du ger dig ut. Knäskydd och armbågsskydd är också bra, för att undvika skrapsår och andra skador om du åker omkull.

Komma upp i höga hastigheter

Man kan komma upp i höga hastigheter, i synnerhet om banan lutar nerför. Och att bromsa med rullskidor är minsann inte alltid så lätt. Det finns några olika tekniker man kan använda sig av, och de är ungefär de samma som när man åker vanliga skidor på snö. Men, den som har testat inser nog att det är lite lättare att bromsa genom att ploga med vanliga skidor än på rullskidor i en asfalterad nerförsbacke. Plogning är alltså en av de tekniker man kan använda för att bromsa farten. Man kan också använda sig av den så kallade T-tekniken, det vill säga man ställer den ena skidan i vinkelrät ställning bakom den andra. Skidorna bildar ett T, och farten minskas. Denna teknik kan vara svår på rullskidor eftersom man har tyngden på bara den ena skidan, så denna bromsteknik kräver att man har riktigt bra balans. Det tredje sättet att bromsa är att ta hjälp av stavarna. En teknik som inte är tekniskt avancerad men som bara fungerar vid lägre hastighet. Numera finns faktiskt också en broms att köpa, som man kan montera på de flesta rullskidor.